top of page
  • Forfatterens bildeHeidi Tømmerdal

Sommertur til Ulvadalsvatnet

Oppdatert: 11. jan. 2021

Langt inne i fjellene ligger et langstrakt vann. Fra dette vannet kommer elva vår som vi er så glad i:-) På den korte veien fra fjellvannet og ned til oss, øker vannmassen ganske mye. Både Pyttåa og Svaåa renner ut i Ulvåa på veien.

Ulvadalsvatnet er et fjellvann 857 meter over havet.

Liten veibeskrivelse:

Ta av mot Brøste fra hovedveien. Følg veien helt til du kommer til ei grind som er lukket og veien deler seg.

NÃ¥r du kommer dit veien deler seg, tar du veien til venstre som er en bomvei som koster 75kr.

Når du kommer til en parkeringsplass, der det heter Kabben, kjører du videre på veien til venstre. Du kommer til ei å der det er ei grind. Kjør gjennom og videre, helt til du kommer til neste parkeringsplass. Her heter det Tunga.

NÃ¥r du kommer til parkeringsplassen, stopper du her. Her er det et utedo hvis du trenger.

Nå går du over brua til høyre, og fortsetter på traktorveien.

Husk å alltid lukke grindene etter deg!

Tid: 30 min - 1 time ettersom hvor raskt du går.

Resten av beskrivelsen kommer med bilder.

Den første elva vi krysser er Pyttåa som kommer fra to vann oppe ved Pytteggen. Her på bildet er den i flom, og det er en vill og sterk elv som fosser nedover mot Ulvåa.

Turen går langs en traktorvei. Etter et lite stykke kan du velge om du vil gå på høyre eller venstre side av vannet. Vi velger alltid høyre side. Da går du gjennom beiteområde som er nydelig. Det er sti hele veien.

Du kommer til et veiskille etter ei lita stund, der du kan ta til høyre mot Vakkerstølen, eller forsette rett frem mot Ulvådalsvatnet. Du velger hvilken side av vannet du vil se. Hvis det er lite vann i elvene, kan du vasse over Ulvåa oppe ved vannet slik at du kan ta det som en rundtur.

Vi tar til høyre og må ned en bratt bakke for vi kommer til neste elv vi skal kryss. Og det er Ulvåa. I dag er det mye vann også i området før selve brua, men vi vasser over. Og ja, vannet er så kaldt at det er nesten så jeg mister følelsen! Jeg stod ute i vannet noen sekunder for å hjelpe mamma over, og det merket jeg. Brua over er enkel og smal. Det er nesten så det kjennes ut som jeg flyter rett over vannet - og det bruser og buldrer noe voldsomt under meg! Trykket her er enormt!

Hunden vår Kaizer ble redd, og nektet å gå over. Så Knut tok og bar ham.

Turen videre går gjennom beitemark - men vi så ingen sauer. Det er rosa tuer med blomster, og i fjellsiden er det striper etter rasene som gikk en gang på 60-tallet. Vi går jevnlig over myrområder, og Kaizer blir ganske så svart på potene sine. Og det er fine klatretrær både titt og ofte.

Vel fremme ved Ulvådalsvatnet og det ligger nydelig til med snødekte fjell rundt på venstre side. Vannet er helt klart, og iskaldt! Vi må sjekke ut hvordan det er å bade, men det er ingen som svømmer i dag. Kaizer derimot svømmer, vasser og drikker:-)

Vi fant oss et fint sted å spise maten vår, sitte å se utover vannet og på fjellet. Det er nydelig å sitte her å nyte livet.